06/G431
Aproximación al sentido de la investigación educativa contemporánea. Concepciones epistemológicas y herramientas consiguientes
An approach to epistemological grounds, and consequent tools, of contemporary educational research
Director: GELONCH VILLARINO, Santiago
Correo electrónico: sgelonch@logos.uncu.edu.ar
Co-Director: DIFABIO de ANGLAT, Hilda Emilia
Integrantes: PORTELA de NIETO, Analía; DE CARA, Mariana; CÓRDOBA, Esteban; MEDINA, Natalia; CHIARPOTTI, Claudia
Resumen Técnico: El Proyecto, dirigido desde las Cátedras de Epistemología de las Ciencias de la Educación y Metodología de la investigación II, de la carrera Ciencias de la Educación, Facultad de Filosofía y Letras, UNCuyo, quiere profundizar la indagación epistemológica en discusiones y diferencias que hay en la Investigacion Educativa contemporánea. Esto constituye una base problemática que es necesario atender, más cuando manifiesta un problema epistemológico de fondo, que se revela en las diversas discusiones científicas –a veces, virulentas- que subyacen a ramas, enfoques y paradigmas a la hora de concebir y practicar la educación o su estudio e investigación. En concreto, ante la “Guerra de los paradigmas” en un sentido global –y no sólo entre enfoques cuantitativos y cualitativos- y otros instrumentos de investigación divergentes, busca el sentido o concepción epistemológicos que les dieron origen. Así se espera descubrir elementos para obtener un posicionamiento crítico y ponderado ante los diversos enfoques.
Summary: The Project, conducted from “Epistemology of Educational Sciences” and “Methodology of research II”, Educational Sciences Department, Faculty of Philosophy and Literature, UNCuyo, wants to deepen the epistemological grounds in discussions and differences taken place in contemporary educational research. This constitutes a problematic base which it is necessary to take care of, especially because the most of them shows an epistemological underlying problem, revealed in the diverse scientific discussions -to times, virulent- that subtend beliefs, approaches and paradigms at the time of conceiving and practicing the educational endeavor or its study and research. In particular, in the presence of the “Paradigms’ War” in a global sense -and not only between quantitative and qualitative approaches- and another divergent research’s instruments, the project looks for the epistemological meaning or conception that have gave origin to them. In this way it is hoped to find elements to obtain a critical and sound positioning in front of the diverse approaches.