06/F195
Desafíos de la formación académica del trabajador social de la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la Universidad Nacional de Cuyo de cara al nuevo milenio
Challenges of the academic formation of the social worker of the faculty (power) of Political and Social Sciences of the National University of whose (which) with a view to the new millenium
Director: CACERES FERNÁNDEZ, Elsa Yolanda
Correo electrónico: elsayolandacaceres@gmail.com
Co-Director: MANONI, Flavia María
Integrantes: CÁCERES, María Esther; CURRI, María de los Ángeles; PAEZ CHAILE, Lidia; DIAZ, Roberto N.; CICCIOLI, Fernando J.; BLANCO, Teresita; FLORA de VOLDER; CODNER, Cecilia; GARCIA, Silvia; LONGO, Lidia; CASTRO Ángela; ULLOA Laura
Resumen Técnico: Las Ciencias Sociales trabajan con objetos móviles. De allí que el conocimiento de las actuales transformaciones de lo social resulte clave para un abordaje social efectivo y por ende la revisión y evaluación del plan de estudios es preponderante frente a los desafíos que exige la intervención social fundada , donde el doble proceso de integración internacional y segmentación interna, los costos sociales de la modernización, se traducen aquí en sujetos reales con los que cotidianamente se enfrentan todos aquellos que buscan intervenir en lo social. Con base a lo expresado se plantea los siguientes objetivos generales: -Detectar los desafíos a los que se enfrenta la formación académica del Trabajo Social en relación a la nueva cuestión social. -Conocer los saberes que sustentan el marco teórico requeridos para el ejercicio profesional. Específicos: -Revisar a la luz del pensamiento critico, el conjunto de competencias profesionales requeridas para el ejercicio profesional del Trabajo Social en relación a los valores de ciudadanía. -Analizar aspectos sobre la identidad del Trabajo Social y su relación con el contexto y el plan de estudios vigente. -Analizar la apropiación de herramientas básicas, instrumentos teóricos-metodológicos que apuntan al desarrollo de la profesión. - Hipótesis de Trabajo: 1-Es probable que la formación académica vigente en la Carrera de Trabajo Social no responda a los desafíos que exige el ejercicio profesional de cara a la nueva cuestión social. 2-Es factible que una revisión del plan de estudios desde la perspectiva de construcción ciudadana favorezca la apropiación de herramientas básicas, e instrumentos teórico-metodológicos al desarrollo de la profesión. - Metodología: Este proyecto se encuadra dentro de los parámetros de la investigación aplicada, descriptivo-explicativa complementando métodos cualitativos y cuantitativos. Para ello se analizaran el plan de estudios actual, a la luz de los paradigmas críticos de la profesión en relación a los nuevos conceptos de cuestión social. También para captar los facilitadores y obstaculizadores del ejercicio profesional, se realizarán entrevistas semiestructuradas a los diferentes actores que intervienen en el proceso. Análisis de documentos provinciales, nacionales e internacionales. (últimas reformas de los planes de estudio de la carrera de Latinoamérica); rastreo bibliográfico sobre identidad, rol, educación superior, formación académica. etc. - Resultados esperados: -Aportes teórico-metodológicos sobre “identidad profesional en trabajo social, abordaje, cuestión social, construcción de ciudadanía como contribución a la formación académica de los trabajadores/as sociales en el actual contexto. -Transferencia de los resultados obtenidos a la Dirección de Carrera aportando algunos elementos necesarios para la actualización del plan de estudios de la carrera de Trabajo Social. -Generar espacios de reflexión interdisciplinarias en relación al Trabajo Social como disciplina científica de las ciencias sociales. Transferencia y beneficiarios: Proponemos como guía de transferencia publicación de resultados, transferencias de experiencias de mediación e investigación interdisciplinarias al claustro docente, transferencias en jornadas de carácter nacional, regional e internacional (Chile, Brasil, etc.), Participación en jornadas de investigación tanto de la Universidad como de otros ámbitos. Beneficiarios:-Alumnos de nivel universitario correspondientes de la Carrera de Trabajo Social de la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la UNCuyo. -Docentes de nivel universitario y autoridades de gestión y sectores donde desarrolla su práctica el Trabajador Social.
Summary: The Social Sciences work with mobile objects. Of there that the knowledge of the current transformations of the social thing turns out to be key for a social effective boarding and for ended the review and evaluation of the study plan is preponderant opposite to the challenges that it is required the social founded intervention, where the double process of international integration and segmentation hospitalizes(sends inland), the social costs of the modernization, they are translated here in royal(real) subjects which daily there face all those that seek to intervene in the social thing. With it bases the expressed one raises the following general Aims(Lenses): - to detect the challenges to which there faces the career education of the Social Work in relation the new social question. - to know the to know that sustain the theoretical frame needed(asked) for the professional exercise. Specifics: - to check in the light of the critical thought, the set of professional competitions (competences) needed (asked) for the professional exercise of the Social Work in relation to the values of citizenship. - To analyze aspects on the identity of the Social Work and his(its) relation with the context and the in force study plan. - to analyze the appropriation of basic tools, theoretical - methodological instruments that point at the development of the profession. - Hypothesis of Work: 1-Es probable that the in force career education in the Career of Social Work should not answer to the challenges that it is required the professional exercise with a view to the new social question. 2-Es feasible that a review of the study plan from the perspective of civil construction favors the appropriation of basic tools, and theoretical - methodological instruments to the development of the profession. -Methodology This project is fitted inside the parameters of the applied(hardworking), descriptive - explanatory investigation complementing qualitative and quantitative methods. For it the current study plan was analyzed, in the light of the critical paradigms of the profession in relation to the new concepts of social question. Also to catch the facilitators and shacklers of the professional exercise, there will be realized interviews semiconstructed to the different actors who intervene in the process. Analysis of provincial, national and international documents. (Last reforms of the plans of study of the career of Latin America); bibliographical tracking on identity, role, top education, career education. Etc. -Awaited results - theoretical - methodological contributions on " professional identity in social work, boarding, social question, construction of citizenship as contribution to the career education of the social trabajadores/as in the current context. - transference of the results obtained to the Direction of Career contributing some elements necessary for the update of the study plan of the career of Social Work. - to generate spaces of reflection interdisciplinary in relation to the Social Work as scientific discipline of the social sciences. Transference and beneficiaries: We Propose as guide of transference publication of results, transferences of interdisciplinary experiences of mediation and investigation to the educational cloister, transferences in days of national, regional and international character (Chile, Brazil, etc.), Participation in days of investigation both of the University and of other areas. Beneficiaries- pupils of university level correspondents of the Career of Social Work of the Faculty (Power) of Political and Social Sciences of the UNCuyo. - Teachers of university level and authorities of management and sectors where his (its) practice develops the Social Worker.