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Imagen y conducta 4: impacto del afiche publicitario sobre la atención del conductor de transporte público y su correlación con la seguridad y el ordenamiento vial

Image and conduct 4: desing and security vial. impact of the advertising poster on the attention of the driver of the public transport and his correlation with the security and the classification vial

 

Director: ZANI, Viviana Irene

Correo electrónico: viviana_zani@yahoo.com.ar

 

Co-Director: LUNA, Delia Beatriz

 

Integrantes: MELOCCHI, Juan Carlos; COLOMBANO, Ricardo Daniel; CABUT, Claudia Susana; PACACCIO, Claudia; REGUERO, Anahí; LÓPEZ, Marta Graciela; SORIA, Carina Teresa; VILLEGAS, Mirta; FREIRE, Claudia; GONZÁLEZ, Silvina Marcia; DE LA VEGA, Fabricio Oscar; MONLLOR, Cecilia.

 

Resumen Técnico: El acontecimiento sociocultural de la comunicación visual, ha transformado la vía pública en un importante “soporte publicitario”. De este modo, caben ciertas reflexiones: ¿el diseño de afiches publicitarios  tiene correlación con la seguridad vial?, ¿un afiche publicitario mal implementado podría ser factor de distracción para el conductor, y así otra causa que pudiese provocar un accidente de tránsito? A partir de la observación sobre la realidad que muestran las calles de nuestra ciudad, se detectaron problemas eventuales, que ciertos afiches publicitarios  y su ubicación en vía pública genera en este espacio, actuando como “distractores”  que provocan nuevas situaciones de imprudencia en el tránsito. Mediante una metodología centrada en el Diferencial Semántico,  se medirá y diagnosticará el impacto atencional de los afiches callejeros provocado en los conductores profesionales. Con este proyecto se procura: determinar la correlación entre el emplazamiento del afiche publicitario en el espacio urbano y la seguridad vial, analizando el impacto de la publicidad gráfica en la atención del conductor de transporte público; y alcanzar un punto de vista fundamentado que permita orientar respecto al desarrollo,  ordenamiento y promoción de la seguridad vial urbana y prevención de accidentes con la posible regulación de la implementación del afiche publicitario en el espacio público. Además se intenta fortalecer vínculos interinstitucionales entre las organizaciones participantes mediante actividades conjuntas y pertinentes en pos de mejorar la calidad de vida de la comunidad mendocina.

 

Summary: The sociocultural event of the visual communication. There is transformed the public route in an important “advertising support ". Thus they fit certain reflections: the design of advertising posters has correlation with the safety vial? An advertising poster implemented evil might be a factor of distraction for the driver, and like that other one causes that could provoke an accident of traffic? From the observation on the raided that there show the streets of our city, there were detected eventual problems, which certain advertising posters and his  location in public route generates in this space, acting as "Distracters" that provoke new situations of recklessness in the traffic. By means of a methodology centred on the Differential Semantic one, one will measure and diagnose the impact atencional of the street posters provoked in the drivers professionally. With this project it is tried(got): to determine the correlation between(among) the emplacement of the advertising poster in the urban space and the safety vial, analyzing the impact of the graphical advertising in the attention of the driver of transport public; and to reach a based point of view that it allows to orientate with regard to the development, classification and promotion of the safety vial urban and prevention of accident, with the possible regulation of the implementation of the advertising poster in the public space. Besides interinstitutional links are tried to strengthen between (among) the organizations participants by means of joint and pertinent activities in pos of improving the quality of life of the community mendocina.