06/H085

 

Las significaciones de los docentes universitarios respecto de la enseñanza de la comprensión como proceso de categorización, en entornos virtuales

The significances of the educational university students regarding the teaching of the understanding like categorization process, in virtual environments

 

Director: MATILLA, Mónica Teresa

Correo electrónico: mmatilla@uncu.edu.ar

 

Co-Director: SAYAVEDRA, María Cecilia

 

Integrantes: OZOLLO, Maria Fernanda; ORLANDO, Marcela; ARANCIBIA, Omar; CORRAL, Sandra; OSIMANI, Javier; DIAZ PUPATTO, Diego; VILCHES, Melina

 

Resumen Técnico: Desde el año 1993, el equipo optó por indagar los procesos de conocimiento en la EGB por un lado y  la relación con las tecnologías de la información y las comunicaciones por otro. El recorrido realizado desde el marco de la Ciencia Cognitiva y el interés de profundizar en emergentes que desafían las estructuras educativas tradicionales, ha movilizado a este equipo de investigación profundizar en la problemática de la enseñanza universitaria en los nuevos escenarios educativos: los entornos virtuales, desde la investigación del año 2005 – 2007. Por otro lado se abordó durante el período investigativo 2003 – 2005 el uso de la teoría de las metáforas para el análisis e interpretación de las significaciones. Estas cuestiones posicionan al equipo en el desafío de adentrarse en los escenarios virtuales a través de las metáforas y analogías como puentes para interpretar sus significaciones respecto a la enseñanza universitaria.

Frente a este desafío, se plantea como interrogante de partida: ¿Qué categorías teóricas pueden inferirse de  las significaciones que emergen de los enunciados metafóricos que utilizan los docentes universitarios sobre la enseñanza de la comprensión en los entornos virtuales? ¿Qué relaciones existen entre las categorías teóricos estandarizadas on-line y las significaciones que emergen de los enunciados metafóricos que utilizan  los docentes universitarios sobre la enseñanza de la comprensión en los entornos virtuales?. Objetivos Objetivo General Generar categorías teóricas respecto de las significaciones que construyen los docentes de diferentes campos disciplinares sobre la enseñanza de la comprensión en los entornos virtuales. Objetivos Específicos: Identificar las metáforas que  emergen de los enununciados lingüísticos  de los docentes en situaciones de enseñanza de la comprensión en entornos virtuales de aprendizaje. Analizar la correspondencia entre las metáforas conceptuales recurrentes de los discursos docentes con las metáforas como categorías estandarizadas on-line resultantes de análisis translingüísticos. Comparar las metáforas conceptuales básicas  respecto de la enseñanza de la comprensión en entornos virtuales, explicitadas por docentes de diferentes carreras o familias de carreras. Hipótesis de Trabajo: El análisis de las significaciones de los docentes universitarios, respecto de la enseñanza de la comprensión en entornos virtuales, presentan características similares y compatibles con las metáforas  estandarizadas on line resultantes de análisis translingüísticos. Las significaciones respecto de la enseñanza de la comprensión con uso de entornos virtuales, no implica la modificación de  los modelos de enseñanza de los docentes universitarios. Metodología: Teniendo en cuenta el objeto de investigación se opta por una metodología cualitativa. Resultados esperados: * Documento base para la implementación de innovaciones en la enseñanza universitaria que utilice entornos virtuales como herramientas para la comprensión. * Marco teórico respecto de las significaciones que poseen los docentes respecto a la enseñanza de la comprensión en entornos  virtuales.* Bases de una publicación para que contribuya al mejoramiento de  la enseñanza universitaria en entornos virtuales. * Suscribir los resultados como aportes a la base de datos internacional  HYPERLINK "http://www.index/lakoff/metaphor.htm" http://www.index/lakoff/metaphor.htm . (Universidad Berkeley) Transferencia y beneficiarios: Transferencia: El documento elaborado se podrá utilizar como punto de referencia para actividades de extensión y docencia en el marco de propuestas de enseñanza de la UNCu Virtual. Se ofrecerá capacitación o asesoramiento técnico a nivel provincial, nacional y/o internacional según requerimientos o solicitud de instituciones universitarias.Beneficiarios: Docentes universitarios de diferentes campos disciplinares interesados en la implementación de la enseñanza de la comprensión en educación virtual.

 

Summary: Formulation and foundation of the problem to investigate    In the context of the university education agreement exists regarding the necessity of innovating the teaching with the incorporation of the virtualidad like mediation bridge. The current situation and a historical analysis on the incorporation of Technologies in the teaching the improvement of the teaching practices like mediadoras of the understanding.     Educational properties are attributing to the virtualidad for the fact that you/they make possible a certain type of talkative interaction, as if for the educational action it was enough condition with independence of the teaching models. The question rests in the capacity of educational and institutions to put those technologies to the service of the teaching processes, starting from the significances of the involved actors (educational university students).    In this sense, they think about as queries of the present investigation:    - What theoretical categories can they be inferred of the significances that emerge of those enunciated metaphoric that the educational university students use on the teaching of the understanding in the virtual environments?   - What relationships do they exist among the on-line standardized theoretical categories and the significances that emerge of those enunciated metaphoric that the educational university students use on the teaching of the understanding in the virtual environments?.   - Objectives    - General objective   - To generate theoretical categories regarding the significances that build the educational of different disciplinary fields on the teaching of the understanding in the virtual environments.    - Specific objectives:   - To identify the metaphors that emerge of the linguistic enununciados of the educational ones in situations of teaching of the understanding in virtual environments of learning.    - To analyze the correspondence among the recurrent conceptual metaphors of the educational speeches with the metaphors like categories standardized on-line resultants of analysis translingüísticos.   - To compare the basic conceptual metaphors regarding the teaching of the understanding in virtual environments, explicitadas for educational of different careers or families of careers.    Hypothesis of Work   The analysis of the significances of the educational university students, regarding the teaching of the understanding in virtual environments, they present characteristic similar and compatible with the metaphors standardized on resulting line of analysis translingüísticos.    The significances regarding the teaching of the understanding with use of virtual environments, it doesn't imply the modification of the models of the educational university students teaching.   Methodology   Keeping in mind the investigation object is opted by a qualitative methodology. The investigative design approaches to a continum in which you/they are articulated the induction - generation - construction - subjectivity, characteristic of the qualitative focuses. Being necessary to leave in clear the necessity to respect the dialectical process with the ends of the mentioned continum. That is to say, deduction - verification - enumeration and objectivity, characteristic of the quantitative focuses. These ways suposicionales are developed by Goetz and Him Compte, like a way to overcome the quantitative dicotomía - qualitative to consider them inexact and artificial.    The formulation and design of the analysis units are framed from a constructive dimension starting from the continuous comportamental", as a process of abstraction, in which the analysis units are revealed in the course of the observation and description" (Goetz and Him Compte, 1988, p. 31) and on the other hand, they are derived of the relating one theoretical from a strategy enumerativa.    The use of the theory of the metaphor like tools for the analysis and interpretation of the speeches of the educational university students, it constitutes a challenge to the ways of operating in the qualitative logic of investigation   The taking of methodological decisions will take as relating first, for their organization, the consideration of the investigative process as three-dimensional process, in which you/they are contemplated:   The dimension epistemológica, refers to the taking of decisions regarding the elements through which the investigative process goes building the investigation object.   The dimension of the General Strategy of investigation, refers to the taking of decisions regarding the general lines foreseen as scaffolding of the investigation work.   The dimension of the gathering techniques and analysis of empiric information, refer to the group of decisions that you/they take in connection with the election and application of technical of gathering and analysis of the information.   They will be used as technical:   Registration of data: questionnaires and systematic observation of documental sources: texts, virtual environments, software and other according to emerjan of the investigation field. Observation of present classes or of instances inteactivas of teaching of the understanding in virtual environments   Analysis and interpretation of the data: Analysis of the corpus of basic metaphors and of schematic images for the inference of significances of the educational ones. Validation of the data for experts' triangulación and of technical.   The investigation process will be carried out with the educational of the UNCuyo that work with virtual environments to activate teaching processes.    Prospective results:   * I document it bases for the implementation of innovations on the university teaching that uses virtual environments as tools for the understanding.     * I Mark theoretical regarding the significances that possess the educational ones regarding the teaching of the understanding in virtual environments.   * You base of a publication so that it contributes to the improvement of the university teaching in virtual environments.    * To subscribe the results as contributions to the international database http://www.index/lakoff/metaphor.htm. (University Berkeley).