06/F161

 

Competencias laborales y condicionantes de género en industrias de base agrícola en Mendoza

Laboral competences and gender conditiones in the industrial secto with agriculture base in the Mendoza province

 

Director: BURGARDT, Ana Graciela.

E-mail: sroit@lanet.com.ar

 

Co-Director: IZURA, Teresita Alicia

 

Integrantes: MARTÍN, María Eugenia; DIBLASI, Lidia C.; ROMAGNOLI, Edmundo; MARTIN, José Francisco; SCHEJTER, Costanza; BOGGIA, Alicia; SANCHO, Analía; DALLA TORRE, Julieta; NERI, Laura

 

Resumen Técnico

Dentro de la línea de investigación desarrollada por este equipo en lo últimos años referida a la problemática de las familias y sus estrategias de sobrevivencia en el marco de un mercado laboral cada vez más segmentado, avanzamos en este estudio hacia la profundización de la temática desde la óptica de los requerimientos que en materia de competencias enfrentan las mujeres, especialmente las jóvenes. Se atenderá a la problemática de género teniendo en cuenta el rol protagónico que ellas ocupan en las estrategias de la dinámica familiar vinculadas al modelo de la “doble presencia”. Buscamos captar la combinación casi siempre presente de roles asociados a las actividades de producción y reproducción en su relación con las expectativas y estrategias de formación e inserción laboral. Por otra parte nos interesa indagar sobre los requerimientos diferenciales que en materia de formación enfrentan las mujeres en función de sus características etareas.

Por ello el siguiente interrogante constituirá el problema central de este trabajo: ¿Cuáles son las transformaciones en los esquemas de percepción, intereses y estrategias que desarrollan las mujeres de distintas generaciones, para responder a las exigencias del Mercado de Trabajo en materia de formación y cómo se articulan con el modelo de “doble presencia? El contexto espacial y temporal se circunscribirá al sector industrial de base agrícola en la Provincia de Mendoza desde la década de 1960 hasta nuestros días.

Nuestras principales hipótesis al respecto sostienen que :

1) El incremento paulatino del nivel educativo de las mujeres, no se traduce en un mejoramiento de las condiciones de inserción laboral.

2) La exigencia de determinadas competencias funciona como filtro para la contratación de mujeres porque desde la perspectiva de los empleadores, existe el preconcepto de que las mujeres no están adecuadamente capacitadas para cumplir con los perfiles de calificación requeridos para los trabajos técnicos.

3) Las mujeres adoptan estrategias de formación que exceden las necesarias para los sectores en los que se insertan laboralmente verificándose trayectorias de sobrecalificación.

4) El ingreso, la permanencia y la trayectoria en el mercado laboral están condicionadas por las formas que adopta el modelo de doble presencia en las distintas generaciones.

Como estrategia metodológica emplearemos la combinación de técnicas cuantitativas (procesamiento análisis e interpretación de datos secundarios procedentes de EPH y de los Censos de 1960, 1980 y 2001) para describir la situación de las mujeres en el mercado laboral y cualitativas (grupo focales y entrevistas en profundidad con mujeres) para captar el punto de vista de las participantes e integrar los datos en una interpretación plausible del fenómeno.

 

Summary

Laboral competences and gender conditiones in the industrial secto with agriculture base in the Mendoza Province.

Within the research line developed by this research team over the last years concerning the families problematic and their surviving strategies in the context of an increasingly segmented labour market, we will go deeper in this study analysing the requirements that women face, especially young women, in terms of competences.

The gender problematic will be analysed considering the key role women play in the strategies of the family dynamic linked to the “double presence” model.

On the one hand, we seek to capture the frequent roles combination associated to production and reproduction activities in relation to the expectations and strategies of qualifications and insertion in the labour market.

On the other hand, we are interested in knowing the different requirements that women face in terms of qualifications concerning their age.

Therefore, the following question will be the key problem of this research: What are the changes in terms of perceptions, interests and strategies developed by women from different generations in order to satisfy the labour market requirements in terms of qualifications and how do the former articulate with the “double presence” model?

The spatial and temporal context will be circumscribed to the industrial sector with agriculture base in the Mendoza Province from the 1960s to nowadays.

The main hypotheses are the following:

1) The discourse on the qualifications appears in the selected sectors more as a discriminative form in the contract within women than as requirements to be effectively implemented. Firstly, this is because the pre-concepts on the female inadaptability to technical works make women appear with more difficulties to satisfy the qualifications required in the market from the employers’ viewpoints. Secondly, this is because the more fordist works are mainly carried out by female workers.

2) The expectations regarding qualification requirements lead women to take on qualification strategies that do not correspond to the real insertion in the poorest sectors of the labour market pointing out trajectories of overqualification.

3) Changes in family relationships generate different expectations regarding income, stability and possible trajectories in the labour market considering different generations. However, although the double presence model gets new forms, it is still an effective conditioning.

 A combination of quantitative and qualitative techniques will be used. The latter consist of the analysis and interpretation of secondary data from households surveys and censuses from the years 1960, 1980 and 2001 to describe the situation of the women in the labour market. Regarding qualitative techniques, focus groups and in-depth interviews with women will be carried out to understand the interviewees’ viewpoints and be able to integrate data in a holistic interpretation of the phenomenon.

The research findings will be transferred to the government sphere as well as to the academic milieu and other institutions that could use the information as input for the formulation of action and training programmes.