06/G320

 

Identidad, conciencia histórica y su relación con el patrimonio cultural

Cultural identity, historical awareness and their relationship with the cultural heritage

 

Director: ARUANI, Susana María

E-mail: arusu@logos.uncu.edu.ar

 

Integrantes: CORRADINI DE PEREZ, Luciana; HURTADO, Marcela; MEDAWAR, Mirtha; MUSCARA, Francisco; LUCERO, Rolando; CABEZAS, Teresa; NEGRI, Laura

 

Resumen Técnico

La línea de investigación que proponemos a través de este proyecto contempla la tercera etapa de una tríada. Las dos primeras se cumplimentaron con los dos proyectos anteriores: “La cultura de los massmedia y su influencia en la conformación de la identidad regional” (1999 – 2001); “Identidad cultural, memoria y conciencia histórica en la enseñanza de las Ciencias Sociales” (2002-2004) . En esta instancia, se trata de investigar la problemática de la: “Identidad, conciencia histórica y su relación con el patrimonio cultural”. ( 2005-2007).

Nuestra perspectiva intenta analizar el patrimonio cultural-espiritual y material argentino y en especial de Mendoza. Estudiar aquellos testimonios, bienes de la creación humanoa o de la evolución de la naturaleza que tienen especial relación con la historia, la geografía, la educación, y la sociología.

La metodología comprende un enfoque multimetódico o de triangulación, es decir, de dos o más técnicas, utilizando datos cualitativos y cuantitavos.

Sobre la base de los resultados obtenidos se elaborarán propuestas concretas de transferencia a los niveles educativos y comunidades científicas y gubernamentales.

 

Summary

The line of research we propose through this project contemplates the third stage of a group of three. The two first ones were carried out with the two previous projects: “The culture of the massmedia and their influence in the formation of regional identity” (1999 - 2001), “Cultural Identity, recollections and historical awareness in the teaching of social sciences” (2002 - 2004). In this stage we attempt to investigate the problems related to the “Cultural identity, historical awareness and their relationship with the cultural heritage.” (2005 - 2007)

Our perspective attempts to analyse the cultural-spiritual and material heritage of Argentina and particularly of Mendoza. It also attempts to study those testimonies, resources of human creation or from nature’s evolution which have a special relationship with history, geography education and sociology.

The methodology comprises an approach which involves a variety of means, or of triangulation, that is of two or more techniques, and uses qualitative and quantitative data.

On the grounds of the results obtained, we will formulate concrete proposals to transfer to the educational levels and scientific and governmental communities.