06/G361
Práctica docente y violencia escolar en el nivel Polimodal. Un estudio cualitativo sobre una escuela declarada bien cultural en la ciudad de Mendoza
Teaching practices and school violence in the Polimodal level education. A qualitative study a the declared cultural property in Mendoza city
Director: LUCERO, María Teresa
E-mail: mtlucero@arnet.com.ar
Co-Director: BRANDI, Stella
Integrantes: SOSA, Silvia Agustina; MANTOVANI, Eduardo; LÉPEZ, Laura; MARTINS, Graciela; BRESKA, Silvina; ZIZZIAS DE ROSSO, Eliana; QUINTEROS, Miriam
Resumen Técnico
El proyecto se desarrolla en el marco del Suproyecto 04 “Cultura institucional y violencia escolar en los nuevos escenarios sociales. Un estudio cualitativo en escuelas de Mendoza”. Proyecto PAV 2003-00065-00000 “Violencia delictiva, cultura política, sociabilidad y seguridad pública en conglomerados urbanos”. Área de Vacancia: Violencia urbana y Seguridad pública. Ministerio de Justicia y Derechos Humanos de Nación. Asimismo se inscribe en el marco de un acta acuerdo de implementación y cooperación en el área de investigación educativa, entre la Facultad de Filosofía y Letras de la UNCuyo y la Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes de la UNSJ firmada en el mes de diciembre de 2000. Tiene como propósito documentar los modos en que se expresa la violencia escolar e interpretar las relaciones de poder y autoridad subyacentes en las prácticas docentes. Las preguntas iniciales que guían esta investigación - ¿Cuáles son los sentidos de la violencia escolar que construyen los actores institucionales (docentes, alumnos, equipos de conducción y padres) en los contextos escolares?; ¿qué contenido y formas particulares de manifestación adquiere en la clase?; ¿qué formas de violencia produce y ejerce la escuela?; ¿qué formas particulares adopta la violencia, el maltrato y la intimidación en las prácticas cotidianas en la escuela?; ¿en qué contextos socio- institucionales se producen y originan los comportamientos violentos?- se inscriben en un marco teórico referencial que reconoce como valiosos los desarrollos más recientes de la pedagogía crítica. En tal sentido entendemos que estas expresiones no son ajenas al modelo pedagógico dominante y a la crisis estructural de carácter social, política y cultural que afecta el devenir histórico de nuestro país y de los paises latinoamericanos en general. Optamos por una metodología cualitativa que nos permita documentar y comprender los significados que los actores otorgan a los comportamientos violentos en escenarios escolares y aspiramos a construir un conocimiento crítico y relevante que ligue las tramas más profundas de la cultura institucional (las luchas de poder, los intereses en juego, las contradicciones y desigualdades) con las condiciones macroestructurales, más la búsqueda de modelos pedagógicos alternativos.
Summary
The project is developed into the frame of the subproject 04 “Institutional Culture and School Violence in the New Social Stages. A qualitative research in schools of Mendoza”. Project PAV 2003-00065-00000, “Criminal Violence, Political Culture and Public Security in Urban Conglomerates”. Area of Vacancy: Urban Violence and Public Security. Ministerio de Justicia y Derechos Humanos de la Nación (Argentinian Ministry of Justice and Human Rights). It is also registered in the frame of an agreement act of implementation and cooperation in the Area of Educational Research held between Facultad de Filosofía y Letras of the UNCuyo (National University of Cuyo) and Facultad de Filosofía, Humanidades y Arte of the UNSJ (National University of San Juan), which was signed in December, 2000. Its purpose is to document the ways in which school violence is expresed, and to interpret the power implications and authority that underlie in the teacher´s work. The starting questions that lead this research (Which are the ways of school violence that are built by the institutional actors (teachers, students, running teams and parents) in the school contexts?; What content and particular ways of manifestation do they acquire in class?; What kind of violence does school produce and conduct?; What particular ways do violence, mistreatment and intimidation take in the daily practices at school?; In what socioinstitutional contexts are violent behaviour produced and originated?) are listed in a theoretical reference frame that recognizes the recient critical pedagogical development as valuable. Its purpose is to document the ways in which school violence is expresed, and to interpret the power implications and authority that underlie in the teacher´s work. The starting questions that lead this research (Which are the ways of school violence that are built by the institutional actors (teachers, students, running teams and parents) in the school contexts?; What content and particular ways of manifestation do they acquire in class?; What kind of violence does school produce and conduct?; What particular ways do violence, mistreatment and intimidation take in the daily practices at school?; In what socioinstitutional contexts are violent behaviour produced and originated?) are listed in a theoretical reference frame that recognizes the recient critical pedagogical development as valuable. In such sense, we understand that these expresions are not far from the predominant pedagogic model and the social, cultural and political structural crisis that affects the historical happening of our country and of the Latin American countries in general. We choose a qualitative methodology that allows us document and understand the meanings that the participants give to the violent behaviour in school contexts, and we hope to build critical and relevant knowledge that connects the deeper schemes of the institutional culture (the fight for power, the jeopardized interests, contradictions and inequalities)with the macrostructural conditions, and the search for new pedagogical models.