06/H066

 

Los sujetos portadores de diferencia en la cultura escolar: un estudio desde la perspectiva de los actores

Subjects who are different among the school culture: one study a perspective from the actors

 

Director: HERMOSO, Adriana

E-mail: adriherm@lanet.com.ar

 

Co-Director: GUAJARDO, María Teresa

 

Integrantes: CORVO, Mirtha del Rosario; COPELLO, María Celeste.; BUSTOS, Adriana Valeria.; SALDI, Leticia

 

Resumen Técnico

La escuela como institución de la sociedad, condensa una serie de percepciones y prácticas, que se organizan y estructuran en un sistema particular de significación dentro de un sistema simbólico mayor que es el sistema social. La cultura, al decir de Clifford Geertz, es un conjunto de signos interpretables, en interacción. Un contexto dentro del cual pueden describirse de manera inteligible, los acontecimientos sociales, los modos de conducta, las instituciones o procesos sociales. Desde esta perspectiva, caracterizamos a la escuela como un espacio específico de la cultura contemporánea, y, como “cultura escolar”, al particular sistema de significaciones que en ella se condensan.

A la escuela asisten sujetos para quienes esa cultura escolar resulta inteligible, contenedora y propiciadora de desarrollo y para quienes la misma representa un obstáculo y una fuente de incomprensiones que les provoca confusión y sufrimiento. A éstos últimos, la escuela suele asignarles el lugar de “los diferentes”. Esa diferencia reviste una multiplicidad de orígenes y de características pero lo que los reúne en un ámbito común es la categoría de “extraños”, de “no incluibles”.

De aquí parte el problema que en este proyecto nos proponemos investigar. Nos interesa describir y comprender, desde la perspectiva de los propios sujetos “diferentes”, su percepción de sí mismos en la escuela y su percepción de la escuela como tal. Analizar cómo viven, qué sienten, qué piensan, qué valoran, cuáles son sus deseos y frustraciones, cómo interpretan los mensajes provenientes de esa cultura escolar que no los puede incluir plenamente y a la que sin embargo no tienen otra opción más que habitar. Por otro lado, nos interesa escuchar la construcción de la realidad de los propios docentes en tanto “los otros” sujetos de la institución escolar y representantes y ejecutores de esa cultura escolar que aparece como sistema de significaciones dominante y difícil de decodificar para los alumnos portadores de diferencia.

A los fines de nuestro estudio, hemos agrupado a estos últimos en tres categorías, que de ninguna agotan ni abarcan a todos los “diferentes”: los alumnos con discapacidad, los alumnos pertenecientes a grupos socialmente marginados y los alumnos provenientes de familias inmigrantes bolivianas, que llevan en nuestro medio la marca de una cierta devaluación. Partimos del supuesto de que todos ellos desarrollan en la escuela resistencias y sobreadapataciones más o menos agudas. Muy frecuentemente, a raíz de la singularidad de sus significaciones y prácticas, no están en condiciones de avalar el proceso de legitimación de la cultura escolar a través de un pasaje sin conflictos por la institución.

De alguna manera desafían la identidad misma de la escuela, la que reacciona con dos mecanismos defensivos que podríamos identificar como paradigmáticos: los excluye (explícita o solapadamente) del establecimiento, o bien los promociona sin que una de sus funciones sustantivas –la enseñanza- se cumpla mínimamente. La primera situación es muy frecuente ante los niños y jóvenes llamados marginales o inadaptados porque desafían las normas de comportamiento. La segunda reacción se observa mayormente con los niños que presentan dificultades en el aprendizaje.

Para abordar el fenómeno en el plano empírico, emplearemos estrategias cualitativas, particularmente la entrevista abierta, la entrevista en profundidad y la Historia de vida (Thomas y Znaniecki 1927). El valor de ésta última para nuestro estudio radica en que es una técnica que permite comprender y penetrar, desde el interior, el mundo del actor (Muchielli, 2001). La Historia de vida será aplicada específicamente en el caso de los alumnos marginales y algunos miembros

adultos de su familia (padres, hermanos, abuerlos, etc.) Lo mismo en lo que respecta a los alumnos provenientes de familias inmigrantes bolivianas. En lo que respecta a los alumnos con discapacidad, la Historia de vida se aplicará en el abordaje de los miembros adultos de la familia
, mientras que se utilizará la entrevista abierta para los alumnos, entre los que se seleccionará a aquéllos cuya discapacidad no les impida la posibilidad de la autorreflexión. Las entrevistas en profundidad serán utilizadas en el caso de los docentes de la escuela.

Los resultados que esperamos obtener pretenden en principio aportar a una mejor comprensión de las diferencias en cuanto experiencia vital de los alumnos y los docentes en la escuela. Específicamente tendemos a ofrecer al campo de la docencia un corpus de información acerca de cómo perciben los propios interesados esta diferencia de la que son portadores y cómo ésta impacta en su vida cotidiana escolar. De esta manera esperamos contribuir a una articulación reflexiva y crítica entre la cultura escolar y la cultura de los distintos grupos dentro de la escuela.

 

Summary

We understand that everything that happens at school, where teaching and learning are only some of the aspects, is set within a framework of social processes which are various and complex, and sometimes contradictory. (Ageno 2003) Such complexity works within the dynamics of social, institutional and individual conditions. The social context in which these processes take place is set in a historical period, affected by conflicting forces and power struggles.

From this perspective, we conceptualize school as a specific area of contemporary culture. Culture, by Clifford Geertz, is a group of understandable sign systems in interaction. It is a context in which social events, ways of behavior, institutions or social processes can be described intelligibly. The school as a social institution groups a series of perceptions and practices which are organized and structured in a particular system of significance within a broader symbolic system: the social system. This particular system of significance constitutes the “school culture”.

The educational institution, as a place of interaction between the individual and society, creates social bonds reproducing in the new members of a culture the values it holds. People who attend this institution are subjects to whom this “school culture” is intelligible, friendly and conducive to development, and subjects to whom such culture represents an obstacle, a source of lack of understanding which causes confusion and suffering. These subjects are usually labeled as “different” by the school. Such difference may be due to a multiplicity of origins and characteristics. However, what groups them together in a common sphere is the category of “strange”, not having the possibility of being included.

This is the origin of the problem we aim at investigating in this project. We are moved to describe and understand, from the perspective of the so called “different” subjects themselves, their self-appreciation at school and their view of school as such. We will endeavor to analyze the way they live, what they feel, think and value, what their sufferings and wishes are, how they interpret the messages coming from that school culture, which is not able to fully include them, and which they have no other option than to attend.

With this aim, we have grouped the subjects into three categories, which in no way exhaust nor cover all types of “different” subjects: disabled students, students belonging to sectors socially deprived, and students coming from Bolivian immigrant families. These subjects, all included under the umbrella term “different”, develop resistance and overadaptations more or less intense. Very frequently, due to the peculiarity of their significance and practices, they are not able to back up the legitimization process of the school culture through a stay without conflicts in the institution.

We are interested in listening to them to understand their codes, their moral values, and their particular building of reality.

Moreover, we are interested in listening to the building of reality of the teachers and directors themselves as “the other” ubjects in the educational institution, and as representatives and executors of that school culture. This culture appears as a system of dominant significance, difficult to decode for our subjects.

Given the presence of “different” students, who go through the learning and socialization processes in a particular way, challenging the school identity itself, the institution reacts by two defense mechanisms, which we could identify as paradigmatic: it excludes them from the institution (explicitly or covertly), reducing its level of anguish of the challenge, but transferring it to another institution, to the child and to his/her family. The other defense mechanism promotes them without fulfilling one of its prime functions –teaching-. The first situation is very frequent among children and young students socially deprived, misfits, that is to say, those who challenge behavior patterns. The second reaction arises mainly with children with learning difficulties.

To empirically deal with the object of study, we will employ qualitative strategies, particularly, an open interview, an in-depth interview and life story, (Thomas y Znaniecki 1927). Following Muchielli (2001) we understand that life story is a technique which will allow to understand and enter, from the inside, the actor’s world.

Life story will be specifically applied in the case of students belonging to sectors socially deprived and some adult family members (parents, siblings, grandparents, etc.) The same will be done with students coming from Bolivian immigrant families. As regards disabled students, life story will be applied with adult family members, while the open interview will be used with the students. Those whose disability does not prevent them from self-reflection will be selected.

In-depth interviews will also be used with the teachers of the institution. Through this tool we will investigate their views in relation to the difference that the subjects under study show.

The results we expect to obtain from this work aim at providing a better understanding of the differences, as they enrich the society’s complexity. More specifically, they aim at offering the field of teaching a corpus of information about the way the subjects themselves perceive the difference they bear, and how it has an impact on their school lives. In this way, we expect to contribute to a reflexive and critical articulation between the school culture and the culture of the various groups within the school.