06/G327
Modelización contextual y lingüística del abstract del artículo de investigación científica en inglés, y desarrollo de un sistema de escritura asistida. Redacte IV
Contextual and linguistic modeling of the research paper abstract in English, and development of a computer-aided writing system
Director: CASTEL, Víctor Miguel
E-mail: vcastel@lab.cricyt.edu.ar
Co-Director: MIRET, Ana María
Integrantes: BOCCIA, Cristina; DI BLASI, Ángela; HLAVACKA, Laura E; REZZANO, Susana; HASSAN, Samiah; MAGARIÑOS, Victoria
Resumen Técnico
Este proyecto, Redacte IV, es continuación del proyecto Redacte I-III (Castel y otros 2002, 2005) en el que se propuso definir principios de escritura de artículos de investigación científica en inglés (AICIs) sobre la base de una descripción sistémico-funcional formal de (i) el potencial de la estructura genérica de las diferentes secciones del AICI, a saber: Abstract, Introduction, Method, Results, Discussion y Conclusions, y (ii) la realización lexicogramatical de las estructuras genéricas correspondientes a cada una de esas secciones. Redacte III logró producir, a partir de una muestra de veinte disciplinas diferentes con masa crítica de científicos practicantes en Mendoza, descripciones con un grado relativamente alto de delicadeza, tanto a nivel de estructura genérica cuanto a nivel de realización lexicogramatical, del Abstract; en particular, pudo caracterizar una noción general de texto apropiado y una noción específica de texto apropiado a la disciplina en cuestión, desde una modelización que surge de aplicar la Gramática Sistémico-Funcional al objeto de estudio, particularmente las generalizaciones relativas a la proyección de configuraciones contextuales en estructuras lexicogramaticales. Sin embargo, Redacte III no alcanzó a elaborar los principios de escritura prometidos ni, en consecuencia, a desarrollar una aplicación pedagógica que los utilizara en un sistema de escritura asistida por computadora. De estos aspectos pendientes se ocupará Redacte III que tiene en consecuencia los siguientes objetivos: (1) la formalización de un sistema de principios de escritura fundados en la descripción sistémico-funcional provista por Redacte III, (2) la adaptación pedagógica de dicha formalización, y (3) la implementación computacional de (2) de modo de desarrollar una aplicación informática de asistencia retórico-lingüística en la escritura del Abstract del AICI. El propósito de la aplicación resultante es asistir a científicos cuya lengua materna no es el inglés en la organización retórica y la expresión lingüística prototípicas de los mencionados componentes del AICI. Esta asistencia retórico-lingüística facilitará a nuestros científicos la comunicación en inglés de sus contribuciones específicas en publicaciones periódicas de las correspondientes especialidades.
Summary
Scientific discourse and, particularly, the different sections (Abstract, Introduction, Method, Results and Discussion/Conclusions) of the research article in English (RAE) have been the focus of numerous investigations, especially from the Systemic Functional Linguistics perspective. However, there are few studies conducted within a systemic functional framework which formally describe the systemic and structural features of the RAE and which provide probabilistic generalizations on the realization relationship between higher (genre and register) and lower (lexico-grammar) strata. On the other hand, although numerous papers have dealt with the generation of texts from several domains, including the scientific one, only a few have undertaken the generation of RAE's on the basis of a modeling that correlates features of higher and lower strata, in such a way that an underlying textual grammar may be used as a tool for interactive rhetorical and linguistic writing assistance. Thus, the present project intends to fill in two gaps. One is a theoretical-descriptive one, in terms of the contextual and linguistic modeling of the RAE Abstract (RAEAb). The other pertains to the field of Applied Linguistics, and relates to the need of finding ways to help scientists whose native language is other than English and are faced with the necessity to write and publish in this language. This is the conceptual space in which the present project, RedACTE IV (an acronym for Redacción Asistida por Computadora de Textos, Fase IV), is inserted.
This project, which is a continuation of Projects RedACTe I-III (Castel et al, 2002, 2005), will focus on the RAEAb. Its theoretical-descriptive aim is to provide a formal systemic-functional text generation-oriented modeling of regular correlations between the contextual and linguistic features of the RAEAb. Its applied aim is to build a system of principles for computer-aided writing of RAEAb's based on such a modeling.
The descriptive generalizations will be based on and validated by a corpus of RAE's of 3 million words manipulated with the tools currently used in Corpus Linguistics.
The resulting application will (i) capture the unity and diversity of RAEAb features of various disciplines at both the higher and the lower strata, (ii) adapt and implement pedagogically the necessary rhetorical and linguistic conceptualization, (iii) assist local researchers in the writing of well-formed, appropriate and competitive RAEAb's, and thus (iv) help them to overcome the comparative disadvantage that emerges, due to idiomaticity problems, when local researchers write RAE's to be submitted for publication in prestigious international scientific journals.