06/F248

Perfil y evolución de los ingresantes, casos: Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Comunidad Huarpe y Escuelas Albergues. Relación graduados-Universidad.
Profile and evolution of students of the Faculty of Political and Social Sciences in their first stage at the University: the specific case of students coming from the Huarpe Community and home Schools. Relationship between graduates and University.

Director: DIBLASI, Lidia Concepción
Correo Electrónico: lidia.diblasi@speedy.com.ar

Co-Director: ROMAGNOLI, E. Ricardo

Integrantes: GIL, Alicia Valentina; BAGINI FASCIOLO, Lucía; BOULET, Gustavo Patrick; ANTON, Cecilia; TOCHETTO, Claudia; MARINERO, Marta; MORCHIO, Ida Lucía; ROSALES, Carla.

Resumen Técnico: Los objetivos de esta investigación continúan una línea de investigación que  analiza desde distintas miradas el ingreso, permanencia y egreso a la universidad. En esta etapa los objetivos son: 1- continuar con el estudio del perfil y evolución de los ingresantes a las cuatro carreras de la Facultad e incorporar una nueva unidad de análisis como son los estudiantes del programa de becas para  la comunidad huarpe y escuelas albergues ejecutado por las secretarías de Bienestar y Académica de la UNCuyo y 2- analizar la relación graduado- universidad. Los temas perfil del ingresante, perfil profesional-perfil laboral son parte de un fenómeno complejo que asocia variables que tienen que ver con la formación académica, el capital cultural, el nivel de desempeño en la formación previa, las expectativas de incorporación al mercado laboral, el desconocimiento, en el imaginario colectivo, de las potencialidades o posibilidades reales de Sociólogos, Politólogos, Comunicadores Sociales y Trabajadores Sociales. Desde lo metodológico es una investigación exploratoria, descriptiva y comparativa del perfil de los ingresantes a la Facultad, al programa de becas de la comunidad huarpe y escuelas albergues y exploratoria y descriptiva de la relación egresados universidad. Se trabajará con encuestas, análisis documental de las trayectorias académicas y grupos focales para el análisis del primer objetivo y con entrevista en profundidad para el logro del segundo objetivo. Se pretende trabajar con aspectos cualitativos y cuantitativos para el logro de una comprensión más exhaustiva del tema. Las principales hipótesis hacen referencia hace referencia a “que no se logran cambios    significativos en las modificaciones los planes de estudio si no se tienen en cuenta el perfil y la trayectoria académica de los estudiantes. Los graduados de la facultad de Ciencias Políticas y Sociales mantienen vínculos con la misma sólo si existe relación laboral.

Summary: The objective of this work is to continue with the analysis of the student behavior at the first stage, their permanence and graduation at the University. In this project the objectives are: 1- The continuation of the profile and evolution analysis of students in their first stage at the University. The students from the four careers offered in the Faculty will be considered. In addition, the students coming from Huarpe Community who have been awarded scholarships and those from home schools in the program executed by the Academic and Welfare Secretaries will be taking into account. 2- The analysis of the relationship between graduates and University. The profile of students in the first year, graduates, and graduates as working people are parts of a complex phenomena dealing with the academic background, the culture, the behavior in their previous background, the expectations of being incorporated into the labor market, knowledge of the society about the skills of sociologists, politic scientists, social communicators, and social workers. From the methodological point of view, the analysis of the students in their first step at the university, considering in particular those coming from the Huarpe Community and home schools, is an exploratory, descriptive, and comparative study, and  the analysis of relationships between graduates and University is an exploratory, and descriptive study. Surveys, analysis of documents about academic backgrounds, and focus groups will be used to reach the second objective. Both the qualitative and quantitative aspects will be considered to cope with a deeper insight of the subject. The hypothesis of this work is: There are no significant modifications in a career at the University if the profile and academic background of student is not taken into account. The graduates of the Faculty of Social and Political Sciences keep their links with this only if this Institution offers a relationship between labor possibilities and courses.