06/F278
Realización Cinematográfica. Adaptación, Tensión entre Realidad y Ficción.
Cinematographic accomplishment. Adjustment, tension between (among) reality and fiction.
Director: CIRIGLIANO, Alberto
Correo Electrónico: ciriglianoalberto@yahoo.com.ar
Co-Director: PUEBLA, María Andrea
Integrantes: DIAZ, Guillermo; DAMIANI, Ivana.
Resumen Técnico: En la presente investigación nos proponemos como objetivo la continuación de nuestro trabajo: Adaptación Cinematográfica para un largometraje de ficción: Literatura y Cine (Proyecto: SCTyP 06/F197), para materializar en la Realización este trabajo concluido. Nuestra intención es con el nuevo Proyecto construir el guión definitivo de ficción de la Investigación anterior en la cual terminamos con el primer Guión, a partir de una adaptación literaria. Ya hemos recorrido el camino de lectura y análisis de obras de autores nacionales y locales desde el punto de vista narrativo y factibilidad de producción. Seleccionamos dos de esas obras, interrelacionar episodios narrativos de ellas a través de la revisión de un paradigma narrativo que contempló la posibilidad de descubrir distintos plots points, que puedan vincularse entre sí. Esto último implicó una adaptación de carácter coral. Es por esto la importancia de la continuidad que nos proponemos en este nuevo proyecto, para poder conjugar en la Realización Cinematográfica todo lo producido y a su vez avanzar con la obra filmada y la experiencia realizada en lo que se resignifica en la sociedad: la tensión entre Realidad y Ficción. Tensión que se vive día a día y que se genera, alimenta y dimensiona a través de los medios-audiovisuales en todos sus soportes. Nuestro tipo de actividad se encuadra en el desarrollo experimental y creación artística. Por otra parte, en forma simultánea, se desarrollará la búsqueda de financiamiento local, nacional e internacional con vista a la realización (en el campo de la producción y postproducción) distribución y difusión del producto final, a los efectos de que una vez finalizada, la realización como objetivo de este trabajo, pueda iniciarse presentaciones y debates a partir del producto terminado. Partimos de la siguiente hipótesis: toda realización cinematográfica, de una obra literaria, es una transformación selectiva en la cual el realizador, presenta una nueva lectura de la(s) obra(s), o de algún aspecto del mundo que, en esta(s) obra(s) se exprese. Por lo cual se abre una nueva dimensión de significaciones y tensión. La metodología que se utilizará comprenderá los pasos propios de la construcción del lenguaje audiovisual: Preproducción, Producción y Posproducción. Como se podrá observar en el cronograma de actividades, cada etapa propia de la realización involucra un trabajo sistemático y ordenado de acciones que confluyen en la producción del largometraje, pero además el film irá acompañado del rigor científico que nos posibilita la investigación como soporte teórico, de análisis y debate que nos dará un corpus teórico para que el proyecto, Realización Cinematográfica: Adaptación, Tensión entre Realidad y Ficción concluya en un cuerpo sólido de transferencias múltiples. Hablando de transferencia de este proyecto, el equipo de investigación ha creado un Centro de Estudios Cinematográficos, Artes audiovisuales y de Realización en el ámbito de la Carrera de Comunicación Social de la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la Universidad Nacional de Cuyo (RES. N 294-07-CD). Desde este Centro se podrán planificar y desarrollar cursos de postgrado, seminarios de perfeccionamiento y cursos de capacitación para la comunidad local, nacional e internacional, vía convenios preexistentes y a efectuarse en materia de relaciones institucionales con la comunidad.
Summary: In the present investigation we propose as aim (lens) the continuation of our work: Cinematographic Adjustment for a full-lenght film of fiction: Literature and Cinema (1 Project: SCTyP 06/F197), to materialize in the Accomplishment this concluded work. Our intention is with the new Project to construct the definitive script of fiction of the previous Investigation in which we end with the first Script., from a literary adjustment. Already we have crossed the way of reading and analysis of works of national and local authors from the point of seen narratively and feasibility of production. We select two of these works, to interrelate narrative episodes of them across the review of a narrative paradigm that contemplated the possibility of discovering different plots points, that can link between (among) yes. The above mentioned implied an adjustment of character coral. lt(he,she) is for this the importance of the continuity that we propose in this new project, to be able to bring together in the Cinematographic Accomplishment everything produced and in turn to advance with the filmed work and the experience realized(fulfilled) in what it is re-meant in the society: the tension between(among) Reality and Fiction. Tension that is lived day after day and that is generated, it(he,she) feeds and dimensiona across the audio-visual means in all his(its,her) supports. Our type of activity is fitted in the experimental development and artistic creation. On the other hand, in simultaneous form, there will develop the search of local, national and international financing with sight to the accomplishment (in the field of the production and postproduction) distribution and diffusion of the final product, to the effects of which once finished, the accomplishment as aim (lens) of this work, can begin presentations and debates from the finished product. We divide from the following hypothesis: any cinematographic accomplishment, of a literary work, is a selective transformation in which the producer, presents a new reading of her(it) (s) work (s), or of some aspect of the world that, in this (s) it(he,she) works (s) it(he,she) expresses. By which a new dimension of significances (meanings) is opened and tension. The methodology that will be in use will understand (include) the own(proper) steps of the construction of the audio-visual language: Preproduction, Production and Postproduction. Since it will be possible to observe in the chronogram of activities, every own(proper) stage of the accomplishment involves a work systematical and arranged as actions that come together in the production of the full-lenght film, but besides the film will be accompanied of the scientífic rigor that us makes the investigation possible as theoretical corpus in order that the project, Cinematographic Accomplishment: Adjustment, Tension between (among) Reality and Fiction in a solid body of multiple transferences. Speaking about transferences of this project, the equipment (team) of investigation has created a Center of Cinematographic Studies, Audio-Visual Arts and of Accomplishment in the area of the Career of Social Communication of the Whose(which) (BEAST. N 294-07-CD). From this Center they will be able to be planned and to develop courses(years) of postdegree, seminars of development and courses(years) of tranining for the local, national and international community, route preexisting agreements and to be effecting (carring out) as for institutional relations with the community. Provided that the cinema and the television (audio-visual means) are today a fundamental paradigm in the field of the cultural industries, the potential of this work as human resources to reach a labor supported of reflection and productions destined for between(among) disciplines as the literature and the cinema. Others it (he, she) is clarifies that the members of the equipment(team) offer a direct transference in the degree at the head of his(it, she) respective chairs as well as the route of diffusion and insertion to the community across the same mass media where the investigators act professionally.