06/G526

Cuestiones epistemológicas de la Educación y de las Ciencias de la Educación.
Epistemological Issues on Education and Sciences Education.

Director: MUSCARA, Francisco
Correo Electrónico: muscara@logos.uncu.edu.ar

Co-Director: GELONCH VILLARINO, Santiago; DIFABIO, Hilda Emilia

Integrantes: BRACERI, Elina; FRIGOLE, Santiago Alejandro; GAETE MELIS, Ana Laura; PORTELA, Analía; MEDINA, Natalia Soledad; BOARINI, María Gisella.

Resumen Técnico: Este Proyecto del Instituto de Ciencias de la Educación gira en torno a la Filosofía de la Educación, a la Epistemología y a diversas cuestiones de Metodología de la Investigación consiguientes. En concreto busca profundizar la indagación en discusiones y diferencias que hay en la Investigación Educativa contemporánea. Esto constituye una base problemática que es necesario atender, más cuando manifiesta un problema epistemológico de fondo, que se revela en las diversas discusiones científicas -a veces, virulentas- que subyacen a ramas, enfoques y paradigmas a la hora de concebir y practicar la educación o su estudio e investigación.  Con un diseño al modo de Programas de Investigación Científica se despliega sobre cuatro líneas (La cuestión de las Creencias Epistemológicas en la enseñanza-aprendizaje; Usos y abusos de “Paradigmas” en las Ciencias de la Educación; la Historia de la Universidad (especialmente argentina) con la peculiar configuración epistemológica que configura; la Educación como ciencia o conocimiento práctico) atravesadas por un núcleo duro de indagación, a saber, cuáles sean sus sentidos epistemológicos.

Summary: This Project of the Sciences Education Institute turns around the Philosophy of the Education, the Epistemology and diverse consequent issue of Methodology of the Investigation. In concrete the investigation seeks to penetrate into discussions and differences that exist in the Educational contemporary Investigation. This constitutes a problematic base that is necessary to attend, more when it demonstrates a background of epistemological problem, which is revealed in the diverse scientific discussions - sometimes times, virulent - that sublie to branches, approaches and paradigms at the moment of conceiving and to practise the education or its study and investigation. Designed as a Program of Scientific Research, it’s displayed on four lines (The question of the Epistemological Beliefs in the teaching - learning; Uses and abuses of "Paradigms" in the Sciences of the Education; the History of the University (specially Argentine) with the peculiar epistemological configuration that it forms; the Education as science or practical knowledge) crossed by a hard nucleus of investigation, namely, which are its epistemological sense.