06/F273

Proceso de resiliencia en jóvenes-adultos que logran ingresar a la educación superior-institutos de educación superior 9-026 de Las Heras, provenientes de grupos vulnerables.
I try of resiliencia in young men and women, adults who manage to deposit to the most top education - institutes of top education 9-026 of The Heras, proveniences of vulnerable groups.

Director: ULLOA, Laura Iris
Correo Electrónico: lulloa@fcp.uncu.edu.ar

Co-Director: MANONI, Flavia Manoni

Integrantes: FERRER, Eugenia Fernanda; CACERES FERNANDEZ, Elsa Yolanda; PERONI, Mariano; QUESADA, Silvia; CENTENO, Mariana Laura; ULLOA, Diego Galo; CACERES, Maria Ester; DIAZ, Roberto; SAPONARA, Lorena; GUIRALDES, Patricia; MARTINEZ, Claudia; CONDORI, Ariel; SORIA, Dilthey; MARIÑO, YamiIa; SANTINI, Jesica Lourdes; SABATINI, Valeria; YAÑEZ, Paola; LUCONI, Liliana; VARGAS, Natalia, CHATARD, Juan José.

Resumen Técnico: Este proyecto tiene como objetivo general: Detectar los aspectos que inciden en el desarrollo de la resiliencia en lo adultos- jóvenes en el proceso de enseñanza-aprendizaje, que presentan algún grado de vulnerabilidad. Y como objetivos específicos: Analizar las concepciones ideológicas, teóricas sobre las corrientes psicosociológicas del aprendizaje, la resiliencia y las representaciones sociales. Analizar las derivaciones epistemológicas de la resiliencia, las representaciones sociales en educación. Analizar los aspectos personales que han influido en su vida actual (historias de vida, modos de resolver conflictos, mecanismos de defensa frente a situaciones desestabilizadoras de su identidad, etc). Detectar cuales son los aspectos precipitantes de la conducta vulnerable. Estudiar los factores del contexto que inciden o favorecen la situación de vulnerabilidad (Existencia o no de redes de apoyo solidario con que se cuenta, nivel de integración yoica, capacidad para diferenciar lo real de lo imaginario). Estudiar las representaciones sociales de las estudiantes avanzados con los ingresantes, profesores que inciden en el aprendizaje. Y se plantean las siguientes hipótesis: Es probable que los jóvenes- adultos que aún encontrándose inmersos en situaciones de vulnerabilidad y que igualmente accedan a la educación superior en el Instituto 9-026 Las Heras, cuenten características propias de la resilienda. Es probable que los mecanismos de ingreso y retención de los jóvenes-adultos adultos que se encuentran inmersos en situaciones de vulnerabilidad, requieran de modelos de educación alternativos (educación por competencias y acción tutorial) que garanticen la permanencia de estos en el sistema y su posterior graduación.

Summary: It (He,She) splits of the question which are the aspects that affect in the development of the resiliencia in students who present high degree of vulnerability that have joined the most top institute of educational formation and technology (skill) of The Heras?. The creation of the Most top Institute 9-026 The Heras, it is the result of a series of political actions realized (futfilled) in the frame of the strategic plan of local development of The Heras from 2005. The same one appeared to the Headquarter of Schools, but newly in the change of provincial management it (he, she) concentrated. This milestone generates expectations in the population of young men and women and adults that for different motives (that will be an object of this investigation) could not accede to the most top education. This project has as general aim (lens): To detect the aspects that affect in the developrnent of the resiliencia in adults - young men(women) in the process of education - learning, which present some degree of vulnerability. Specific aims (lenses): Tu analyze the ideological, theoretical conceptions on the currents psycho sociological of the learning, the resiliencia and the social representations. To analyze the derivations epistestemological of the resiliencia, the social representations in education. To analyze the personal aspects that have influenced his(its) current life (Histories of life, manners of solving conflicts, mechanisms of defense opposite to situations). To detect which are the aspect precipitants of the vulnerable conduct. T study the factors of the context those affects or favor the situation of vulnerability. (Existence or not of nets of solidary (joint) support which one tells, level of integration yoica, aptitude to differentiate the royal (real) thing of the imaginary thing) Tu study the social representations of the students advanced with the ingress, teachers who affect in the learning. And the following hypotheses appear: It(He,She) is possible that the young men-adults that still (yet) being immersed in situations of vulneravility and that equally accede to the most top education in the Institute 9-026 The Heras, count(tell) own (proper) characteristics of the resiliencia. It is possible that the mechanism of revenue and retention of the adult young men-adults who think immersed in situations of vulnerability, they need of alternative models of education (education for competences and action tutorial, that they guarantee the permanency of these in the system and his(its) later(posterior) graduation.